Laurin & Klement S sorozat: 110 éve gördült le az első nagy szériában gyártott modell a Mladá Boleslav‑i üzem gyártósoráról.
A nagy szériában gyártott, remek ár‑érték arányt kínáló modellek mindig is a ŠKODA AUTO márkaidentitásának fontos elemei voltak. Laurin & Klement 110 éve mutatta be az S sorozatot, amely hamar az akkor még új Mladá Boleslav‑i járműgyár sikertermékévé nőtte ki magát. 1924‑re már kétezernél is több európai és tengerentúli ügyfél vásárolta meg álmai autóját a nyitott és zárt terű modelleket egyaránt kínáló sorozatból. A masszív karosszériával és négyütemű, 2413 köbcentis, 30 lóerős (22,1 kW‑os) benzinmotorral ellátott modell ekkor még több változatban is készült.
![Laurin & Klement S sorozat](https://www.mentesestarsai.hu/hirek/laurin-klement-s-sorozat-110-eve-gordult-le-az-elso-nagy-szeriaban-gyartott-modell-a-mlada-boleslavi-uzem-gyartosorarol/@@poi.imageproxy/0c893e792edf4cfcb181ca2cb494ff77/3cdc9de9-2272-49fc-9d28-6e2b842801f4.jpeg/news)
A Mladá Boleslav‑i járműgyár első, nagy szériában készült modellje, a Laurin & Klement S 1911. április 16‑án, a Prágai Autószalonon mutatkozott be. Akkoriban inkább a kedvezőbb árú, nyitott terű modellek iránt volt kereslet – a négyüléses Phaeton ma a ŠKODA Múzeum gyűjteményét gazdagítja.
Laurin & Klement 110 éve mutatta be az S sorozatot, amely hamar az akkor még új Mladá Boleslav‑i járműgyár sikertermékévé nőtte ki magát. 1924‑re már kétezernél is több európai és tengerentúli ügyfél vásárolta meg álmai autóját a nyitott és zárt terű modelleket egyaránt kínáló sorozatból.
A Laurin & Klement akkori slágermodellje a külföldi piacokon is igen népszerűvé vált. Noha megbízható járműként ismerte meg a közönség, bőséges cserealkatrész‑készlet járt hozzá az alapfelszereltségben is. Ez a készlet tartalmazott például három reszelőt, tartalékszelepet és szeleprugót is.
Az S sorozat sikeréhez mindezeken felül a folyamatos műszaki fejlesztés és a kínált változatok széles skálája is hozzájárult. Az 1913‑ban megjelent, és szintén a ŠKODA Múzeumban megcsodálható Laurin & Klement Sg‑ben az elöl ülőknél jóval nagyobb védelmet élvezhettek a hátul ülő utasok a széllel és egyéb időjárási viszontagságokkal szemben.
A Laurin & Klement So/200 1921‑ben elkészült motorja az eredeti motor 14 lóerős (10,3 kW‑os) teljesítményéhez képest már 30 lóerővel (22,1 kW), maga a modell pedig többek között elektromos berendezések tárházával, világítással és indítómotorral büszkélkedett.
A Mladá Boleslav‑i gyár éves termelése a kezdetektől eltelt 110 év során 336 járműről 1 millió fölé növekedett. Alapítását követően a Laurin & Klement mindössze néhány év alatt az Osztrák–Magyar Monarchia vezető járműgyártójává nőtte ki magát.
további fotók a Skoda archivumából:
![](@@poi.imageproxy/043f2dca66eb45148203fd9b564c33a1/53ad7a40-7f65-42ec-b03e-40c7517eae1d.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/36d316917e9a44ffa3d207f94fbf04aa/ebb5e420-301d-4ee1-a9a3-97b536df415f.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/20e7bb4c59624b838704c3bab22aa970/76180682-c4ab-468b-b5b0-e5080f305929.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/690ab1463b704737a7b9a42ef0786321/1ca33fe9-1a70-4225-a23f-8dbfebea4ae0.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/b408f4e5caa541d191441a8710502796/0241d2c1-8559-4d1a-a7ed-db138ccc78c6.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/30c05185b8a349dab270979380f4efc9/a6c98fc6-5cb3-43bf-883c-4617f430cb42.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/0919feaa05ae4be3958e1dd1cd814a41/1a9fb4d6-2e8f-4c2b-b959-8f5b92b5c7f3.jpeg)
![](@@poi.imageproxy/c50783b37ca14999a590cb4933c3eaca/4c7b5f90-b704-4550-92f0-4c67d8c5fe2f.jpeg)