Mentes és Társai Hírek

Tökéletes társ minden úton. A nyüzsgő városi rohanáshoz megfelelő modelltől, a tágas üzleti, és az innovatív elektromos járműig a ŠKODA választéka mindent lefed. Találja meg az Ön számára tökéletes ŠKODA modellt!

  1. Hírek
  2. Egy ikon újraértelmezve: a Škoda 100 modern kori szedánként
Innováció

Egy ikon újraértelmezve: a Škoda 100 modern kori szedánként

Mi lenne, ha a Škoda első „millió darabos” modelljét ma újra bevezetnék a márka jelenlegi Modern Solid formatervezési nyelvezetében? A vállalat gazdag örökségéből inspirálódva a Škoda Auto tervezői a legendás modell új, kortárs értelmezését alkották meg – ennek eredményeként jött létre a Škoda 100 szedán modern kori víziója.

Egy ikon újraértelmezve: a Škoda 100 modern kori szedánként Open Corner


Az 1969 és 1977 között gyártott Škoda 100 lett a márka első olyan járműve, amely átlépte az egymillió darabos eladást. Bár akkoriban megfizethető, népautónak számított, a saját autó birtoklása korántsem volt mindennapos. Ez inspirálta Martin Pacl tervezőt, hogy prémiumabb, limuzinszerű karakterrel értelmezze újra a modellt. „A Superb arányaiból merítettem, és az így létrejött koncepció valamivel nagyobb lett” – mondja az alapötletről. 

Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt

Az „Icons Get a Makeover” sorozat tisztelgés a Škoda történetének legendás modelljei előtt, és ünnepli a mai tervezők kreativitását. A történelmi járművek újraértelmezéseit kizárólag ehhez a sorozathoz alkották meg, és nem képviselik a jövőbeli Škoda modelleket.

A Škoda 100 kiválasztásának egyik fő motivációja a modell népszerűsége volt, amelyre Paclt gyermekkorából emlékszik. „Egy olyan autóval akartam dolgozni, amelyet az emberek jól ismernek – és amelyet sokan birtokoltak valaha. A Škoda 100 letisztult, időtlen vonalaival tetszett meg, amelyek erősen rezonálnak a jelenlegi Modern Solid formatervezési irányvonallal” – mondja. 

Pacl kezdettől fogva tudta, hogy nem egy retró stílusú autókiadást akar. A cél az eredeti lényegének megőrzése volt, elsősorban az arányokon és az összképen keresztül. Az újraértelmezés ezért egy klasszikus szedán maradt, elegáns, áramló felületekkel és nagy, megszakítás nélküli térfogatokkal. 

Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt

Škoda 100 

A Škoda 100/110 sorozat volt a márka első modellje, amely meghaladta az egymillió darabos eladást, összesen 1 079 708 darabot gyártottak belőle 1969 és 1977 között. Az autó megtartotta elődje, az 1000 MB farmotoros, hátsókerék-hajtású koncepcióját. Ez a négyajtós szedán elegáns, kiegyensúlyozott vonalairól, praktikus megoldásairól és a korához képest meglepően előkelő tulajdonságairól volt ismert – mint például az L kategóriás változatok lehajtható ülései. A Škoda 100-at egy 1,0 literes, négyhengeres motor hajtotta, amely 35 kW teljesítményt adott le, míg az 1,1 literes Škoda 110 39 kW, az LS változatok pedig megközelítették a 46 kW-ot. 

A modern vízió számos kortárs elemet is magában foglal, beleértve a négy elemből álló fényszórógrafikát, a Škoda logóval ellátott, szoborszerű motorháztetőt, valamint az első és hátsó részen végigfutó, hangsúlyos fénycsíkokat. Ezek a részletek az eredeti modell krómozott első díszlécére és hátsó hőlégbeömlőjére utalnak. 


Merész tisztelgés az eredeti előtt

A koncepcióautó egyik legszokatlanabb jellemzője a karosszéria hátsó része a hátsó ajtók mögött. Ezt a területet az eredeti autó első és hátsó ablakainak hasonló formái ihlették. „Az ablakok szinte felcserélhetők voltak, és úgy gondoltam, érdekes lenne ezzel a kapcsolattal játszani” – magyarázza Paclt. Ez az ötlet egy merész formatervezési lépéshez vezetett: a hátsó ablakot teljesen elhagyták. Ez lehetővé teszi, hogy a hátsó karosszériafelületek tükrözzék az üvegezett orr szoborszerű nyelvét. „Ez egy kis kísérlet a bevett szabályok megkérdőjelezésére. Minden bizonnyal érzelmeket fog kiváltani – és a dizájnnak pontosan ezt kellene tennie” – jegyzi meg. Az első és hátsó részen egyaránt használt jellegzetes ovális grafika tovább erősíti a klasszikus Škoda 100-zal való kapcsolatot.

Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt
Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt
Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt
Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt
Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt

A szokatlan hátsó kialakítás lehetőséget teremtett a jármű műszaki elrendezésének újragondolására is. „Egy bizonyos fokú realizmust képviselő koncepciót szerettem volna létrehozni” – mondja Paclt. A hátsó ablak hiánya lehetővé tette számára, hogy egy frisslevegő-beömlő rendszert integráljon ebbe a területbe, amelyet a hátsó sárvédőkön található minimalista szellőzőnyílások egészítettek ki. „Még egy elektromos járműnek is – mivel ezt a víziót elektromos autóként szánták – szüksége van hűtésre. A szívócső tető feletti elhelyezése vagányul néz ki, és hatékonyan irányítja a levegőt az utastér mögött található műszaki alkatrészekhez. Logikus volt megtartani az eredeti Škoda 100 farmotoros filozófiáját” – mondja Martin. 

Technikailag Paclt elképzelése a klasszikus „minden hátul” koncepciót testesíti meg. „Élvezem a hátsókerék-hajtás ötletét. Lehetővé tette számomra, hogy előre toljam az első tengelyt, és valóban rövid első túlnyúlást hozzak létre” – teszi hozzá. Elöl egy elsődleges tárolórekesz található, amelyet egy kisebb másodlagos rekesz egészít ki a hátulra szerelt hajtáslánc felett – lényegében a mai „frunk” egy változata. 

 Egy üdvözlendő kreatív kihívás

Paclt, a fényszórók tervezésére szakosodott külső formatervező számára a Škoda 100 modern újraértelmezésén való munka üdítő változást jelentett. Míg napi munkája a külső elemekre összpontosít, ez a projekt lehetővé tette számára, hogy egy egész autót a nulláról, a saját elképzelése szerint formáljon meg. „Csak a Vision O koncepcióhoz kapcsolódó témákat kellett elkerülnöm, amelynek kidolgozásában nem sokkal a legendás szedán értelmezésének elkészítése előtt közreműködtem” – jegyzi meg.

Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt

 A folyamata hagyományos ceruzavázlatokkal kezdődött. „Ceruzával és zsírkrétával vázolok, mert ezek segítségével gyorsan sok rajzot készíthetek, és azonnal fel tudom mérni, hogy egy ötlet működik-e” – magyarázza. „Amint találtam egy értelmes koncepciót, továbbfejlesztettem részletesebben” – folytatja. 

Érdekes módon a dizájn alapját a jelenlegi Superb csomagja képezte. „Rájöttem, hogy az új Škoda 100-nak valamivel nagyobbnak – különösen szélesebbnek – kell lennie, és jól kell ülnie a kerekein, ami abszolút elengedhetetlen” – mondja. Ebből kiindulva megépítette elképzelése 3D-s modelljét: egy modern, magabiztos tisztelgés az eredeti autó előtt.

Martin Pacl

 Martin Pacl több mint 11 éve dolgozik a Škoda Autónál. Édesapja, aki építész volt, inspirálta a formatervezői pályára. „Korán rájöttem, hogy formát akarok adni a dolgoknak” – mondja. Tanulmányai és egy rövid ipari formatervezői karrier után csatlakozott a Škodához, és azonnal a fényszóró-tervező csapat tagja lett, ahol a mai napig dolgozik. „De fokozatosan próbálom szélesíteni a látókörömet, és az ötleteimmel hozzájárulni az autók külső formatervezéséhez” – mondja Martin, leírva irányvonalát. Ez az egyik oka annak, hogy – mint mondja – élvezte a Škoda 100 saját értelmezésének kidolgozását. Számos modellben vett részt, köztük az Enyaq-ban, a Karoq-ban, a Kamiq-ban és a Kodiaq-ban, valamint olyan koncepcióautókban, mint a Vision X és a Vision 7S. Legutóbb a Vision O koncepcióautóhoz járult hozzá.

Egy%20ikon%20%FAjra%E9rtelmezve%3A%20a%20%u0160koda%20100%20modern%20kori%20szed%E1nk%E9nt

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.