Az autóknak fekete dobozai vannak. Milyen adatokat gyűjtenek?
Júliustól minden EU-ban értékesített új autót eseményadatrögzítővel (EDR) kell felszerelni. A cél a balesetek kivizsgálásának megkönnyítése. Hogyan működnek az autók fekete dobozai, és hol találjuk meg őket?
Idén július 6-tól az Európai Unió előírja, hogy az új autóknak rendelkezzenek olyan eszközzel, amelyet a laikusok szóhasználatában fekete dobozként ismernek a közlekedési balesetek kivizsgálásának megkönnyítésére. Ettől a hónaptól kezdve az autókban intelligens sebességtámogató rendszerekre és alkoholblokkolók telepítésének megkönnyítésére is szükség lesz. „Az eszköz hivatalos neve Event Data Recorder, rövidítve EDR ” – mondja Jan Večerník, a Škoda Technical Development munkatársa.
Hogyan működik?
Az autókat tulajdonképpen nem kell új fizikai eszközzel szerelni – az EDR csak egy új szoftveres funkció, a légzsákvezérlő egység és annak memóriája pedig a kötelező adatok tárolására szolgál. Az adatok folyamatosan íródnak a memóriába, de a tárolt adatokat újra és újra felülírják új adatokkal, hacsak nem aktiválódnak az autó visszatartó rendszerei (leegyszerűsítve a légzsákok).
„Baleset esetén a rendszer az ütközés előtt öt másodpercig és az ütközés után legfeljebb öt másodpercig menti az adatokat a rögzítőben” – magyarázza Večerník. Ebben az esetben az adatok véglegesen tárolódnak, és semmilyen módon nem szerkeszthetők, módosíthatók vagy törölhetők. „Az adatokat nem lehet erőltetni a vezérlőegységbe” – mutat rá Jan Večerník.
A Škoda autók egy sor asszisztens rendszerrel szerelhetők fel, amelyek figyelmeztetik a közelgő ütközéseket, de soha nem lehet megjósolni a kiszámíthatatlant.
Mit tárol tehát az EDR baleset esetén? „A rendszer elsősorban magával az ütközéssel kapcsolatos adatokat rögzít , mint például a biztonsági rendszer aktiválási ideje, az ülések foglaltsági állapota, a sebességváltozások stb. Más információkat is tárol azonban, mint például az autó ütközés előtti sebessége, lassulása hossz- és oldalirányban. , a gáz- és fékpedál állapota, a kormánykerék dőlésszöge, az ABS és az ESP állapotára vonatkozó információk, valamint a motor fordulatszáma” – mondja Jan Večerník. Összességében több mint ezer adat és érték van, amelyeket az autó különböző egységei küldenek a légzsákvezérlő egységnek .
Az adatokhoz nem férhetnek hozzá a járművezetők vagy a szervizközpontok
Az összegyűjtött adatok csak a közlekedési balesetek tisztázását szolgálják. „Sem az autó használója, sem a szerviztechnikusok, sem más illetéktelen személyek nem férhetnek hozzá az adatokhoz” – magyarázza Večerník. „Az adatok csak megfelelő engedéllyel rendelkező speciális eszközzel olvashatók. Általános szabály, hogy az adatokhoz csak rendőrök vagy bírósági szakértők férhetnek hozzá” – teszi hozzá Jan Večerník.
Az EDR információkat gyűjt többek között a fék- és gázpedál állapotáról.
A rögzítőben tárolt adatok természetesen nem a járművezetők viselkedésének nyomon követésére szolgálnak. Az adatok tárolásából a járművezetőt semmilyen kötelezettség vagy következménye nem terheli. Ugyanakkor nem áll fenn annak a veszélye, hogy egy baleset után valaki megpróbálja megváltoztatni az adatokat, hogy a nem hibás sofőrt hibáztassa.