1. Hírek
  2. A ŠKODA a Monte Carlo Ralin - 85 éve sikeres
Újdonság a ŠKODA-ról

A ŠKODA a Monte Carlo Ralin - 85 éve sikeres

Különleges jubileumot ünnepel idén a ŠKODA AUTO: 120 esztendeje vette kezdetét a cseh autógyártó nagysikerű versenysport-szereplése, amely a nagyhírű Monte Carlo Ralin is számos győzelmet hozott e hosszú idő során. Már e rali-klasszikus második, 1912-es futamán megjelentek a Laurin & Klement autói, 1936-ban pedig első ízben tűnt fel a szárnyas nyilat hordozó modell a nagyhagyományú verseny rajtvonalánál, s a ŠKODA POPULAR SPORT roadster mindjárt másodikként ért célba az 1,5 literig terjedő összlökettérfogat-kategóriában. A második világháború után először az 1300 köbcentiméter alatti kategóriában szereztek hírnevet a ŠKODA autói, például az OCTAVIA TS 1961 és 1963 közötti „mesterhármasával”. A kilencvenes években a FAVORIT 136 L írta tovább a Monte Carlo-i sikertörténetet, mégpedig mindjárt négy kategóriagyőzelem 1991-től 1994-ig tartó sorozatával, a 2010-es évek óta pedig az összkerékhajtású FABIA gondoskodik szenzációs sikerekről a Monaco feletti Tengeri-Alpok gyorsasági szakaszain. 2018-ban turbófeltöltésű R5-modellváltozata győzelemmel zárt a „Monte” WRC2-kategóriájában.

ŠKODA a Monte Carlo Ralin Open Corner

A Monte Carlo Rali a világ egyik leggazdagabb hagyományokra visszatekintő, legismertebb és legnehezebb versenysport-eseménye, amely – egyebek mellett a hercegség feletti hegyek zord időjárási és útviszonyaival – immár 1911 óta állítja különleges kihívások elé a pilótákat, navigátorokat és csapatokat januárban. A versenynaptárban elfoglalt biztos helyével már hagyományosan az 1973-ban megrendezett Rali-világbajnokság nyitánya, s egyik csúcspontja is egyben.

 

A Mladá Boleslav-i autógyártó sikeres versenysport-szereplése egészen 1901-ig nyúlik vissza, már e verseny második futamán képviseltette magát. 1912. január 21-én Alekszandr „Sascha” Kolowrat-Krakowský gróf a Laurin & Klement autójával indult útnak, s tette meg a Bécs és Monte Carlo közötti tekintélyes távot, Bécs ugyanis az abban az időben még csillagtúraként bonyolított verseny tíz kiindulópontja között szerepelt. Kolowrat-Krakowský gróf előtt 1319 kilométeres út állt, olykor mínusz 18 fokos hőmérséklettel és ellenőrző pontok sokaságával, amelyeket érintenie kellett. Monte Carlóban a szervezők további pontokkal jutalmazhatták az egyes modellek eleganciáját és kényelmét, valamint az adott jármű műszaki állapotát, emellett a versenyzőknek külön ügyességi teszt során kellett bizonyítaniuk autóvezetői képességeiket.

 

 

A háború előtti idők hősei – a ŠKODA POPULAR és RAPID

Ma 85 éve, 1936. január 25-én nyitotta meg Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman a ŠKODA AUTO versenysport-történetének újabb fejezetét a Monte Carlo Ralin. A jól összeszokott, gyakorlott kettős egy különlegesen felkészített ŠKODA POPULAR SPORT modellel állt rajthoz. A 110 kilométer/óra feletti végsebességre képes roadster a POPULAR módosított futóművére épült, ám a RAPID erősebb, 1,4 literes motorjával. Két üzemanyagtartályát összesen akár 170 liter benzinnel is feltölthették, ami a négyhengeres motor 100 kilométerenként 11,3 literes átlagfogyasztása mellett mintegy 1500 kilométeres hatótávot tett lehetővé. A POPULAR SPORT saját tömege 790 kilogrammra adódott, amelyből nyitott karosszériája 250 kilogrammot tett ki, vezetőjével és utasával pedig bő 960 kilogrammot nyomott. A téli időjárással kellően meleg ruházata mellett kiegészítő meleglevegős fűtéssel és az e célra kialakított tartókra helyezett termoszkannák segítségével dacolhatott Pohl és Hausman, akik számára a szélvédő levehető fűtőkerete gondoskodott a mindenkor szabad kilátásról. A lehajtható utasülés némi alvásra is lehetőséget kínált a maratoni verseny során.

 

A két csehszlovák versenyző végül úgy döntött, hogy Athénból autózik Monte Carlóba, a görög főváros ugyanis akkoriban az egyik választható kiindulópontként szolgált a résztvevők számára. Az út nehéz volt. Már a Prágától Triesztig tartó, 850 kilométeres első szakaszhoz is mintegy 17 órát igényelt a POPULAR SPORT, s miután megérkeztek Athénba, négy nap állt még Pohl és Hausman rendelkezésére a pihenésre, illetve felkészíteni a technikát az előttük álló feladatokra. A szerelőkről, a profi módon felszerelt szervizautóról természetesen le kellett mondaniuk. Azután elkezdődött: négy nap alatt kellett Athénból Thesszalonikin át Belgrádba, majd Budapestre és Bécsbe, végül pedig Strasbourg és Avignon érintésével Monacóba érniük – összesen 3852 kilométert megtéve. Az utat behavazott hágók és hóátfúvások nehezítették tovább, s ahol a Baťa megfelelő terepmintázattal ellátott gumiabroncsai képességeik határára értek, mindketten hólapátot ragadtak.

 

Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman azonban éppúgy megküzdött e zord körülményekkel, mint számos vetélytársával, s igencsak jól teljesítette feladatát. Az 1936-os Monte Carlo Ralin rajthoz állt 105 gépkocsiból mindössze 72 ért célba, a ŠKODA csapata pedig büntetőpontok nélkül érkezett meg a hercegség kaszinójához és a műszaki átvételt, illetve az ügyességi tesztet is sikerrel teljesítette – erős második helyet szerezve az 1,5 literig terjedő összlökettérfogat-kategóriában. Még a győzelemre is lett volna esélyük, mivel a kategória olasz győztesei Budapesten a ŠKODA gyári versenyzőinek szeme láttára végeztek szabálytalan javítást autójukon, a ŠKODA-legénység azonban a fair play szellemében lemondott az óvásról.

 

A csapat hazatérését követően úgy döntöttek Mladá Boleslavban, hogy kihasználják e nagy figyelmet keltő sikert és változatlan szériaverzióban kínálták a sportkocsit a márka ügyfeleinek. A vonzó megjelenésű POPULAR MONTE CARLO 1936 júliusában mutatkozott be, s 1939-ig összesen 70 roadster-, illetve aerodinamikus kupéváltozat gördült le e különleges modellből a szerelőszalagról.

 

Egy évvel később Pohl és Hausman visszatért Monte Carlóba, ez alkalommal egy RAPID Coupé versenygéppel, a palermói rajtnál tűntek fel. A Monacóig tartó 4134 kilométer egyaránt próbára tett embert és gépet, a szintén Szicíliából indult harminc autóból mindössze négy ért célba. A Mladá Boleslav-i duó 500 pontjával ismét az 1500 köbcentiméter alatti összlökettérfogat-kategória második helyére számított, ám az végül csak a kategória negyedik, illetve az összesítés 26. helyére bizonyult elegendőnek. Egy angol vetélytárs tiltakozása nyomán a versenybírók nem megfelelő méretűnek találták a RAPID Coupé visszapillantó tükreit, amiért Pohl és Hausmann két büntetőpontot kapott.

 

 

A skandináv raliversenyzők körében is népszerű – az OCTAVIA TS és a 130 RS Coupé

A második világháborút követően kialakult politikai helyzet ugyan jelentősen megnehezítette, ám végül nem tette lehetetlenné a ŠKODA AUTO részvételét nemzetközi pálya- és raliversenyeken. Az 1949-es Monte Carlo Ralin cseh privát versenyzők egy ŠKODA 1101 „TUDOR” versenygéppel álltak rajthoz és a 166-tagú mezőnyben a 83. helyen végeztek. A gyári küldöttség csupán 1956 januárjában tért vissza a „Ralik királynőjére”, többnyire külföldi ŠKODA-tulajdonosok kezdeményezésére. Elsősorban Finnországból és Norvégiából érkezett pilóták arattak sikereket, különösen a téli útviszonyok közepette.

 

Az 1961-es Monte Carlo Rali alkalmával a skandináv csapatok az OCTAVIA TOURING SPORT versenyautóval indultak, alapvetően meghatározva a pályán zajló eseményeket. A finn Esko Keinänen/Rainer Eklund páros nem csupán megnyerte az 1,3 literes kategóriát, hanem az összesítésben is a kiváló hatodik helyet szerezte meg, majd 1962-ben ugyanez a legénység megismételte e sikert. Az OCTAVIA TOURING SPORT „Monte-mesterhármasát” 1963. január 24-én a norvég Edward Gjolberg és Carl Karlan tette teljessé.

 

A ŠKODA farmotoros, hátsókerékhajtású modelljei korszakában is újra és újra a Monte Carlo Ralin aratott sikerekkel hívta fel magára a figyelmet, mint például 1977-ben a ma már legendás 130 RS Coupé modelljével. A Václav Blahna/Lubislav Hlávka, valamint a Milan Zapadlo/Jiří Motal gyári versenyzőpáros rendkívül nehéz körülmények között kettős győzelmet aratott a „Kelet Porschéival” az 1300 köbcentiméterig terjedő kategóriában. Összesen 198 csapat indult ezen az immár modern követelmények szerint megrendezett rali-világbajnoki versenyen, s csupán 43 autó érkezett célba – köztük a két ŠKODA-legénységgel a tizenkettedik, illetve tizenötödik helyen. Svatopluk Kvaizar és Jiří Kotek végül a 130 RS műszaki problémája miatt adta fel a versenyt.

 

 

Modernkori történet – a FAVORIT korszakától a FABIA R5 sikereiig

Versenytörténelme „modern korszaka” ferdehátú FAVORIT modelljével vette kezdetét a ŠKODA számára, a gyári csapat ugyanis 1991-ben igencsak meggyőző győzelmi sorozatot indított az elsőkerékhajtású versenygéppel a „Ralik királynőjén”. Pavel Sibera fiatal tehetségként Petr Gross navigátorral 1991 és 1994 között sorozatban négyszer végzett az élen, emellett a cseh autógyártó 1994-ben az FIA Kupát is elhódította a Rali-világbajnokság (WRC) F2 kategóriájában. Az 1993-as Monte Carlo Rali 2000 köbcentiméterig terjedő kategóriájában Sibera igen erős mezőnyben végzett negyedikként a csupán kétkerékhajtású FAVORIT 136 L volánja mögött.

 

A FAVORIT helyett hamarosan a ŠKODA FELICIA Kit Car érkezett a „Monte” rajtvonalára, mielőtt a márka 1999-ben az OCTAVIA WRC formájában első ízben állt rajthoz összkerékhajtású versenyautóval. 1996-ban Sibera és Gross ismét megnyerte kategóriájában a Monte Carlo Ralit, 1997-ben pedig az Emil Triner/Julius Gál kettős saját géposztálya mellett az F2 kategóriában is diadalmaskodott. 2001-ben Armin Schwarz és Manfred Hiemer a 2,0 literes turbómotorral szerelt WRC (World Rally Car) modellben az összesített negyedik helyet szerezte meg, 2005-től pedig már a FABIA WRC bizonyíthatott a nemzetközi raliversenyeken.

 

2009-től a Monte Carlo Rali három éven át nem a világbajnokság, hanem az Interkontinentális Ralibajnokság (Intercontinental Rally Championship; IRC) versenynaptárában szerepelt, amelynek mezőnyében az úgynevezett Super 2000 versenyautók – mint például a ŠKODA FABIA S2000 – alkották a csúcskategóriát. Jan Kopecký gyári pilóta és navigátora, Petr Starý mindjárt a negyedik helyre hozta be a 2,0 literes atmoszférikus motor hajtotta, összkerékhajtású versenygépet, s 2010-ben az ötödik, 2011-ben pedig a nyolcadik helyen zárt a cseh páros. A FABIA S2000 kétszer is csupán kevéssel maradt le első összesített győzelméről: a Juho Hänninen/Miko Markkula és a Freddy Loix/Frédéric Miclotte duó egyaránt szorosan másodikként végzett. 2011 januárjában a klasszikus raliverseny százéves jubileuma alkalmából a ŠKODA Monacóban bemutatta FABIA MONTE CARLO különleges modelljét, amellyel a Mladá Boleslav-i autógyártó versenysport-szereplése kezdetének 110. évfordulójára is emlékezett.

 

A FABIA S2000 végül 2012-ben szerezte meg első kategóriagyőzelmét a holland Kevin Abbring pilótával és Lara Vanneste belga navigátorral, majd a német Sepp Wiegand és Frank Christian 2013-as „Monte-debütálásakor” megismételte ezt a sikert. Kopecký 2017-ben tért vissza a hercegségbe és Pavel Dresler navigátorral a WRC2-kategóriában második, az összesítésben pedig norvég márkakollégái, Andreas Mikkelsen és Anders Jäger mögött a nyolcadik helyet szerezte meg az 1,6 literes, turbófeltöltésű FABIA R5 versenygéppel. 2018-ban a Kopecký/Dresler páros már a dobogó legfelső fokára állhatott fel, mégpedig a Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen és az Olivier Burri/Anderson Levratti párosok előtt a ŠKODA WRC2-beli magabiztos hármas sikere részeként.

 

Az FIA Rally Világbajnokság WRC2-kategóriájába visszatérve Andreas Mikkelsen (Norvégia) és navigátora Ola Fløene (Norvégia) a ŠKODA Motorsport támogatásával megszerezte a kategóriagyőzelmet a 2021-es Monte Carlo Ralin. Ez a siker jelentette egyben a ŠKODA FABIA Rally2 evo továbbfejlesztett, 2021-es generációjának első győzelmét is.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.