1. Hírek
  2. Škoda 130 RS: A legendás sportautó 50 éves lett
Újdonság a Škodától

Škoda 130 RS: A legendás sportautó 50 éves lett

A sofőrök imádták, a riválisok féltek tőle. A versenypályákon nagyobb tiszteletet parancsolt, mint bármelyik másik Škoda előtte. A Škoda 130 RS-t, amelyet sokáig Mladá Boleslav legjobb és legikonikusabb sportautójának tartottak, 50 évvel ezelőtt mutatták be először a nagyközönségnek. Az idei különleges évforduló egybeesik a Škoda Auto alapításának 130. évfordulójával.

Škoda 130 RS: A legendás sportautó 50 éves lett Open Corner

A Škoda első hátsókerék-meghajtású autójának, a Škoda 1000 MB-nek a sikeres korszakát követően 1969-ben jött el az ideje a frissítésnek – ekkor mutatták be a világnak a Škoda 100/110 L modelleket. Ezek főként az új karosszériájukban különböztek elődjüktől. A következő évben a tervezők az alapmodellt használták a Škoda 110 L Rally és a Škoda 110 R Coupé kifejlesztéséhez. 1972-ben mutatták be a Škoda 120 S Rally-t – egy sportkocsit, amely az 1970-es években minden más járműnél gyakrabban versenyzett a hazai versenypályákon.

Azzal a céllal, hogy a nemzetközi raliversenyeken is jól szerepeljenek az összetett ranglistán, 1974-ben bevezették a B5 kategóriájú járműveket, nevezetesen a Škoda 180 RS-t és a Škoda 200 RS-t. Ezek az autók azonban nem kaphattak homologizációt külföldi versenyekre. Ez vezetett az ikonikus 130 RS kifejlesztéséhez.

Az új Škoda 130 RS Coupé (735-ös típus) 1975 áprilisában debütált a mosti versenypályán. Az RS kevesebb mint egy hónappal később, a brnói Túraautó-Európa-bajnokság egyik futamán mutatta meg képességeit, ahol debütálásán a 2000 köbcentisek alatti kategóriában a 3. és a 4. helyet szerezte meg.

%u0160koda%20130%20RS
%u0160koda%20130%20RS

A Škoda 130 RS hajtáslánca egy klasszikus, négyhengeres, vízhűtéses, OHV szelepvezérlésű motorból állt, amelyet a hátsó tengely mögé építettek. Az első forgalomba helyezett változat teljesítménye 82,8 kW (112,5 LE) volt 7250-es fordulatszámon, ami fokozatosan 105 kW-ra (142 LE) emelkedett 8500-as fordulatszámon, ahogy a pályaautó fejlődött. A lökettérfogat az eredeti 1289 köbcentiméterről az 1300 köbcentiméter alatti kategória határára – pontosan 1299,6 köbcentiméterre – nőtt. A csehszlovák kupé legnagyobb erőssége azonban a vezethetősége volt; könnyű, kiegyensúlyozott kialakítása nemcsak a kanyarokban, hanem az egyenesekben, az ugratókon és a gázpedál végletekig nyomásakor is segítette a vezetőket, szó szerint leküzdve a fizika törvényeit.

%u0160koda%20130%20RS
%u0160koda%20130%20RS

A Škoda 180/200 RS-sel ellentétben a kisebb RS-t külföldön, Európában, főként Nyugaton is lehetett vezetni. A Škoda 130 RS nagyon sikeresen kezdett, mind a raliban, mind a versenypályákon. Első rali szezonját 1976-ban nyitotta meg, és mindössze egy évvel később kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Ralin, összesítésben a 12. helyen végzett (Blahna/Hlávka csapat). Az 1978-as szezonban a Zapadlo/Motal csapat az Akropolisz Ralin az első helyen végzett a kategóriájában, és összesítésben a 9. helyen a Škoda 130 RS-sel. Egy évvel később a Škoda 130 RS az Akropolisz Ralin a 8. helyen végzett. Hivatalos hazai pályafutása az 1983-as szezonnal ért véget.

A Škoda 130 RS nemcsak a raliban, hanem az Európa-túraautó-bajnokság történetében is meghatározó helyet vívott ki magának. A Mladá Boleslav-i márka 1978-ban teljesítette első teljes szezonját ebben a rangos sorozatban. Első megjelenésekor a Škoda a harmadik helyen végzett a márkaértékelésben. Egy évvel később a Škoda 130 RS a második helyen végzett az összetettben, 1980-ban pedig a harmadik helyen az Audi és a BMW mögött, valamint kategóriájában az első helyen végzett. 1981-ben a csehszlovák versenyautó 1.3 OHV motorral egy kemény szezon után felküzdötte magát az összetett élére, és a Škoda megnyerte az Európa-túraautó-bajnokság címét.

Ma a Škoda 130 RS rali- és pályaváltozata egyaránt a Škoda Múzeum gyűjteményének része, és rendszeresen részt vesznek megemlékezéseken. Az eredeti járművekből közel 200 darab készült 1975 és 1980 között.

%u0160koda%20130%20RS
%u0160koda%20130%20RS

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.