Škoda 130 RS: A legendás sportautó 50 éves lett
A sofőrök imádták, a riválisok féltek tőle. A versenypályákon nagyobb tiszteletet parancsolt, mint bármelyik másik Škoda előtte. A Škoda 130 RS-t, amelyet sokáig Mladá Boleslav legjobb és legikonikusabb sportautójának tartottak, 50 évvel ezelőtt mutatták be először a nagyközönségnek. Az idei különleges évforduló egybeesik a Škoda Auto alapításának 130. évfordulójával.

A Škoda első hátsókerék-meghajtású autójának, a Škoda 1000 MB-nek a sikeres korszakát követően 1969-ben jött el az ideje a frissítésnek – ekkor mutatták be a világnak a Škoda 100/110 L modelleket. Ezek főként az új karosszériájukban különböztek elődjüktől. A következő évben a tervezők az alapmodellt használták a Škoda 110 L Rally és a Škoda 110 R Coupé kifejlesztéséhez. 1972-ben mutatták be a Škoda 120 S Rally-t – egy sportkocsit, amely az 1970-es években minden más járműnél gyakrabban versenyzett a hazai versenypályákon.
Azzal a céllal, hogy a nemzetközi raliversenyeken is jól szerepeljenek az összetett ranglistán, 1974-ben bevezették a B5 kategóriájú járműveket, nevezetesen a Škoda 180 RS-t és a Škoda 200 RS-t. Ezek az autók azonban nem kaphattak homologizációt külföldi versenyekre. Ez vezetett az ikonikus 130 RS kifejlesztéséhez.
Az új Škoda 130 RS Coupé (735-ös típus) 1975 áprilisában debütált a mosti versenypályán. Az RS kevesebb mint egy hónappal később, a brnói Túraautó-Európa-bajnokság egyik futamán mutatta meg képességeit, ahol debütálásán a 2000 köbcentisek alatti kategóriában a 3. és a 4. helyet szerezte meg.


A Škoda 130 RS hajtáslánca egy klasszikus, négyhengeres, vízhűtéses, OHV szelepvezérlésű motorból állt, amelyet a hátsó tengely mögé építettek. Az első forgalomba helyezett változat teljesítménye 82,8 kW (112,5 LE) volt 7250-es fordulatszámon, ami fokozatosan 105 kW-ra (142 LE) emelkedett 8500-as fordulatszámon, ahogy a pályaautó fejlődött. A lökettérfogat az eredeti 1289 köbcentiméterről az 1300 köbcentiméter alatti kategória határára – pontosan 1299,6 köbcentiméterre – nőtt. A csehszlovák kupé legnagyobb erőssége azonban a vezethetősége volt; könnyű, kiegyensúlyozott kialakítása nemcsak a kanyarokban, hanem az egyenesekben, az ugratókon és a gázpedál végletekig nyomásakor is segítette a vezetőket, szó szerint leküzdve a fizika törvényeit.


A Škoda 180/200 RS-sel ellentétben a kisebb RS-t külföldön, Európában, főként Nyugaton is lehetett vezetni. A Škoda 130 RS nagyon sikeresen kezdett, mind a raliban, mind a versenypályákon. Első rali szezonját 1976-ban nyitotta meg, és mindössze egy évvel később kategóriagyőzelmet aratott a Monte Carlo Ralin, összesítésben a 12. helyen végzett (Blahna/Hlávka csapat). Az 1978-as szezonban a Zapadlo/Motal csapat az Akropolisz Ralin az első helyen végzett a kategóriájában, és összesítésben a 9. helyen a Škoda 130 RS-sel. Egy évvel később a Škoda 130 RS az Akropolisz Ralin a 8. helyen végzett. Hivatalos hazai pályafutása az 1983-as szezonnal ért véget.
A Škoda 130 RS nemcsak a raliban, hanem az Európa-túraautó-bajnokság történetében is meghatározó helyet vívott ki magának. A Mladá Boleslav-i márka 1978-ban teljesítette első teljes szezonját ebben a rangos sorozatban. Első megjelenésekor a Škoda a harmadik helyen végzett a márkaértékelésben. Egy évvel később a Škoda 130 RS a második helyen végzett az összetettben, 1980-ban pedig a harmadik helyen az Audi és a BMW mögött, valamint kategóriájában az első helyen végzett. 1981-ben a csehszlovák versenyautó 1.3 OHV motorral egy kemény szezon után felküzdötte magát az összetett élére, és a Škoda megnyerte az Európa-túraautó-bajnokság címét.
Ma a Škoda 130 RS rali- és pályaváltozata egyaránt a Škoda Múzeum gyűjteményének része, és rendszeresen részt vesznek megemlékezéseken. Az eredeti járművekből közel 200 darab készült 1975 és 1980 között.

