Sikertörténet: Az RS modellek kiválóan alkalmazkodnak a bevált motorsport-technológiákhoz a sorozatgyártásban
A motorsport a Škoda DNS-ének szerves része. A cseh autógyártó közel 125 éve vesz részt a motorsport versenyeken. Ez az elkötelezettség tesztpályát és fejlesztési platformot is biztosít a sorozatgyártású modellek számára. Az „RS” rövidítés a „Rally Sport” rövidítése, és számos sikerre utal a világ versenypályáin és ralipályáin. 2000 óta a Škoda sorozatgyártású modelljeinek sportos, erőteljes csúcsmodelljeire is utal.

„Az RS modelleknek hosszú hagyománya van a Škodánál. Motorsport-technológiát és érzelmeket visznek sorozatgyártású autóinkba, és világszerte lenyűgözik ügyfeleinket. A sportosság megtestesítői, „Mladá Boleslavban készült”, és a kiszállítási adatok sokat elárulnak az elmúlt évek sikereiről: a mai napig több mint 350 000 eladott járművel az Octavia RS a modellpaletta és az egész márka sarokköve. Első generációjában a Kodiaq RS sikeresen hozta el az RS szellemiségét egy új szegmensbe. Közel 40 000 eladott darabbal a sportos csúcsmodell jelentősen hozzájárult nagyméretű SUV-nk sikeréhez.”
Martin Jahn, a Škoda Auto igazgatótanácsának értékesítésért és marketingért felelős tagja
Az első, 1901-es versenytől az 1960-as évekig
A Škoda motorsport története, akárcsak az egész márka története, két kerékre nyúlik vissza, és 124 évvel ezelőtt kezdődött. Václav Laurin és Václav Klement 1899-ben mutatták be első motorkerékpárjukat – a Slavia Type B-t. 1901 júniusában pedig részt vettek első, Párizsból Berlinbe tartó, 1196 kilométeres versenyükön. Nem sokkal ezután négykerekű versenyautókat fejlesztettek ki, és az első jelentős sikert 1936 januárjában ünnepelték. Ekkor a Škoda Popular második helyezést ért el a legendás Monte Carlo Ralin az 1500 köbcentisekig terjedő kategóriában. A nemzetközi raliversenyeken a Škoda az Octavia Touring Sport – röviden TS – modellel lendült igazán szárnyra, amely három egymást követő kategóriagyőzelmet aratott a „Monte”-on 1961-ben, 1962-ben és 1963-ban.


Az RS-korszak kezdete és a legendás RS modellek
Az 1970-es évek az RS-korszakot jelképezték a Škoda Motorsportnál. 1974-et a 180 RS és 200 RS rali prototípusok kifejlesztése jellemezte. A következő évben érkezett a legendás Škoda 130 RS. A modell a „Kelet Porsche-jaként” vált ismertté, olyan sikerekkel, mint egy kettős győzelem a kategóriájában az 1977-es Monte Carlo Ralin. 1981-ben a Škoda Európa-bajnok lett az Európa-túraautó-bajnokság márkaértékelésében a 130 RS-sel. A Škoda Favorit 1991 és 1994 között négy egymást követő „Monte” diadalt is aratott kategóriájában. Az ezredforduló környékén bemutatott Škoda Octavia WRC után különösen a Škoda Fabia különböző rali változatai járultak hozzá ehhez a sikertörténethez. A Fabia R5, a Fabia R5 evo és a jelenlegi Fabia RS Rally2 2015 óta összesen 16 világbajnokságot nyert a WRC2 kategóriában a pilóták és csapatok számára, valamint öt győzelmet arattak Monte-Carlóban.

Az RS a ralipályáról a sorozatgyártásba történő technológiaátadást jelenti.
A Škoda Auto folyamatosan új, csúcstechnológiás megoldásokat fejleszt a Škoda Motorsport versenyrészlegével, és azokat a nemzetközi rali legnehezebb körülményei között teszteli, hogy később közúti modellekben is felhasználhassák. Ezek a megoldások a márka sportos csúcsmodelljeiben debütálnak, amelyek az elmúlt 25 évben az RS rövidítést viselték.
- Octavia RS I (2000–2005) – 1,8 literes, turbófeltöltős motorral szerelve, 132 kW (180 LE) teljesítményt nyújtva. 2002-ben Combi kombiként is debütált.
- Fabia RS I (2003–2007) – átlépte a 200 km/h-s határt egy 1,9 literes turbódízel motorral, amely 96 kW (130 LE) teljesítményt produkál.
- Octavia RS II (2005–2013) – 147 kW (200 LE) teljesítményű 2.0 TFSI benzinmotor és 125 kW (170 LE) teljesítményű 2.0 TDI között lehetett választani. Opcionálisan hatfokozatú DSG sebességváltó is elérhető volt.
- Fabia RS II (2010–2014) – 132 kW (180 LE) teljesítményű 1.4 TSI motorral és 7 sebességes DSG sebességváltóval. Egy Combi kombi változat is megjelent.
- Octavia RS III (2013–2015) – a modell történetének első TSI benzinmotorja 162 kW (220 LE) teljesítménnyel és 250 km/h elektronikusan korlátozott végsebességgel. A 135 kW (184 LE) teljesítményű dízelmotor most először volt elérhető összkerékhajtással.
- Octavia RS 230 (2015–2017) – 2.0 TSI/169 kW (230 LE) motorral felszerelve.
- Octavia RS 245 (2017–2020) – 2.0 TSI/180 kW (245 LE) motorral felszerelve. 0-ról 100 km/h-ra mindössze 6,6 másodperc alatt gyorsult, az alapfelszereltséghez pedig sport üzemmóddal ellátott ESC rendszer és elektrohidraulikusan szabályozott első részlegesen önzáró differenciálmű (VAQ) tartozott.
- Kodiaq RS (2018–2024) – az első RS SUV. 176 kW-os (240 LE) 2.0 TDI motorjával és összkerékhajtásával pályarekordot állított fel a legendás Nürburgring-Nordschleifén. 2021-ben a Škoda történetének legerősebb dízeljét egy új, 180 kW-os (245 LE) 2.0 TSI váltotta fel.
- Enyaq Coupé RS (2022) – az első tisztán akkumulátoros elektromos RS modell. Két villanymotorral, 220 kW (299 LE) rendszerteljesítménnyel és összkerékhajtással rendelkezett. Ez tette a Škoda történetének legerősebb sorozatgyártású járművévé.
- Enyaq RS összkerékhajtással (2022 vége). 2023-ban mindkét Enyaq RS modell teljesítménye 250 kW-ra (340 LE) nőtt.