Újdonság a technika világából
2022.05.08.

Pandémia, chippek, háború. Kihívás mindenkinek beleértve a Skodát

Autógyártók számos nehézséggel néznek szembe manapság. A folyamatosan tartó pandémia, a chiphiány és az ukrajnai háború megakadályozzák a működésüket. A Skoda reagál a kihívásokra és aktívan keresi a hatékony megoldásokat. Az elmúlt két év hatalmas próbatételnek bizonyult az autógyártásnak.  A koronavírus járvány más zavarokkal párosulva logisztikai nehézségeket és szállítási fennakadásokat okozott, különösen a félvezető alkatrészekben, amelyek a mai napig fennálnak. A ŠKODA számos olyan intézkedést hozott, amelyek segítik a gyártás stabilizálását és az autók vásárlóihoz való kiszállítását még ezekben a nehéz időkben is.
Enyaq gyártás

„Idén, javulást tapasztalunk a chipellátásban, és 2023-mas kilátások még optimistábbak. - mondja Karsten Schnake, a Skoda beszerzésért felelős igazgatósági tagja. Az alkarészellátás stabilizálása lehetővé teszi az esedékessé vált autók összeszerelését. E miatt a gyártó folyamatosan gyártja és szállítja ezeket az autókat.

Fabia gyártás

A Skoda próbál minden téren rugalmasabb lenni, nem csak alkatrészek beszerelésében.

Új megközelítés a félvezetőiparban

A befejezetlen autók befejezése mellett a ŠKODA a félvezetőgyártókkal való együttműködés új koncepciójára is összpontosít, hogy a jövőben elkerülje a hasonló problémákat. Schnake szerint az autógyártó cégeknek egyszerűen másképp kell megközelíteniük a chipipart. „A világjárvány csak felgyorsította a változtatás szükségességét, de a változás mindenképpen bekövetkezett volna, mivel a chipek iránti kereslet az autóiparban a jövőben nagyon gyorsan fog növekedni, ahogy az iparág átalakul” – magyarázza a ŠKODA igazgatótanácsának tagja.
Egy új stratégiai projekt, a COMPASS (Keresztfunkcionális menedzsment alkatrész és ellátásbiztonság) melyet Karsten Schnake vezet, mint tapasztalt válságmenedzser, a Volkswagen-csoportot hivatott segíteni, a félvezető-helyzet ellenőrzésében. Ugyanakkor továbbra is tagja marad a Skoda igazgatóságnak.

A COMPASS részeként a csoport márkáinak képviselőiből álló több szakterülethez értő csapatok dolgoznak a félvezető alkatrészek ellátásbiztonságának javításán. Schnake szerint azonban ez többet jelent, mint rövid vagy hosszútávú chipellátást és bármilyen más váratlan fenyegetésre adott választ. „Ez arról szól, hogy újragondoljuk, miként viszonyulnak az autógyártók a félvezetőiparhoz. Ma az autóipari piac a teljes félvezető iránti kereslet körülbelül 10%-át teszi ki, de az elektromobilitás és a vezetési automatizálás megjelenésével ez a kereslet jelentősen növekedni fog.”- magyarázza Schnake. Az autógyárak ezért vonzó partnerekké kívánnak válni a félvezetőgyárak számára. „Csakis összefogással tudjuk biztosítani a jövőt. Nem valószínű, hogy saját magunk gyártunk majd chipeket, ugyanakkor megvannak a saját követelményeink.” -mondja Schnake.

„Idén javulást tapasztalunk a chipellátásban, és a kilátások 2023-ra még optimistábbak.”
 
A Volkswagen-csoport többek között elkezdett a saját chipjei tervezésein dolgozni, amelyet aztán a partnercégei gyártanának le márkái számára. „Az autókban több száz, akár több ezer chip van, de ezek gyakran egyszerűek és meglehetősen specifikus funkciójuk van.  Keressük a módját, hogy lecseréljük ezeket a chipeket egy univerzáisabb megoldásra, amelyet nagyobb mennyiségben tudunk beszerezni.” -mondja Schnake, utalva a Volkswagen-csoport és a Skoda lehetséges új irányára.  Nagyobb mennyiségű és kisebb fajta chipek használata vonzóbbá tenné az autógyártó véget.
„Szoros kapcsolatban állunk a chipgyártókkal és olyan partneri kapcsolatot keresünk velük, amelyek hosszú távú garanciát nyújtanak számunkra” - teszi hozzá Schnake.

A modern autók egyszerűen nem gyárthatóak le több száz chip nélkül, amelyek sokféle funkciót vezérelnek.

Image

Azonban nem a chipek jelentik az egyetlen fejfájást az autógyáraknak. Az elmúlt évek, hónapok eseményei hatására sürgősen dolgoznak az alapanyag- és energiaellátáson. A Skoda  minden tekintetben próbál rugalmasabb lenni, nem csak alkatrész beszerzés terén.
„Fel kell készülnünk a szoftvermérnökök iránti kereslet növekedésére, akik nélkül nem működhetünk” -Schnake utalva arra, hogy a munkaerő kihívásaival is meg küzdeniük

Gyors válasz a háborúra
 
Mondani sem kell, hogy a fent vázolt középtávú nehézségeket beárnyékolja az ukrán háború. A háborúra válaszul a Volkswagen-csoport leállította a járműgyártást és az autóexportot Oroszországban. Mivel az ottani gyárak elsősorban az orosz piacra gyártottak, nem érinti az európai vásárlókat ez a lépés.
 
Ennek ellenére a háború hatással van a termelésre és a vevők autó kiszállítására, mivel az európai gyártók számos alvállalkozóval rendelkeznek Ukrajnában. A Skoda hasonlóan, mint mások, ukrán beszállítóktól vásárol kábelköteget, amelyek számos modell gyártásához szükségesek. Ez érintette az Enyaq iV elektromos SUV modellt is, amelyből hiányoztak a legszükségesebb kábelkötegek. A hiányzó chipekkel ellentétben, kábelköteg hiányában még befejezetlen járművek sem lehet legyártani. A SKODA AUTO azonban már folytatja az Enyaq iV gyártását. Hetente körülbelül 1000 darabot gyártanak le, most, hogy újraindult a termelés, és a kapacitást két hónapon keresztül fokozatosan növelik. „Rendkívül fontos számunkra, hogy az ukrán partnereink mellett álljuk. Emiatt mindegyikükkel azon dolgozunk, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbb megoldást”-mondja Kasten Schnake.

„A berendezések és a dolgozók átköltöztetése mindössze öt hét alatt lebonyolódott.”
 
Ilyen megoldás a PEKM kábelköteggyár termelésének megduplázása. A cég amelynek az invázió kezdetekor fel kellett függesztenie a gyártást, most újraindult, miközben igyekszik maximális biztonságot biztosítani alkalmazottai számára. Ugyanebben az időben a PEKM, együttműködve a Skodával elindította a gyártást Mladá Boleslavban. Eddig 35 alkalmazott érkezett Lvivből hogy kábeleket gyártson a cseh gyárban. „A berendezések és a dolgozók átköltöztetése mindössze öt hét alatt lebonyolódott. Mi pedig segítünk új kollégáinknak elhelyezkedni ideiglenes új otthonukban.”-mondja Schnake.

Image

A PEKM csapata nehéz időkben is csodát művelt; mindössze öt hétbe telt, mire a gyártósorokat, berendezéseket és mindenekelőtt 35 ukrán alkalmazottból álló csapatot áthelyeztek Csehországba.

„Minden partnerünk Ukrajnában marad, és arra koncentrál, hogy a saját környezetében működhessen. Ezzel párhuzamosan más európai régiókban és Észak-Afrikában is megkettőzik a termelést, hogy biztosítsák a szállítást és kielégítsék a vevőket. Mindannyiuk számára azonban továbbra is az a prioritás, hogy teljes mértékben, mielőbb és biztonságosan visszatérjenek Ukrajnába” – hangsúlyozza Schnake.