Mentes és Társai Hírek

Aktuális híreink

  1. Hírek
  2. AMIT AZ ELEKTROMOS AUTÓK TÖLTÉSÉRŐL ÉRDEMES TUDNI
2022.08.17.
Innováció

AMIT AZ ELEKTROMOS AUTÓK TÖLTÉSÉRŐL ÉRDEMES TUDNI

AC, DC, fali doboz, gyorstöltő, különböző típusú csatlakozók és aljzatok. Számos töltési lehetőség van és mindegyik könnyen használható. Ha valami nem világos, ebben a cikkben mindent megtudhat, amit tudni érdemes.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV charging

Az elektromos autók töltésének kérdését vagy nagyon bonyolulttá lehetne tenni, vagy le lehetne egyszerűsíteni arra, hogy csak be kell dugni a mellékelt kábelt egy konnektorba és kész. Otthon az autóhoz mellékelt szabványos kábelt, vagy egy beszerelt fali doboz dugóját használná, míg az utakon általában egy olyan kábelt, amely egy töltőállomás beépített része.

Image

A ŠKODA fali dobozokat kínál a kényelmes otthoni töltéshez, beleértve a beszerelés lehetőségét is.


Itt komplett elektromosautó-töltő megoldásokat talál otthonra és munkahelyére:

https://www.moon-power.hu/


De ha a töltésről, azaz a mögöttes tudományterületről beszélünk, akkor két lehetőség van:

  • a váltakozó áramú (AC) töltés és
  • az egyenáramú (DC) töltés.

A váltóáramú töltés az autó töltése a hagyományos hálózatról, az egyenáramú töltés pedig egy beépített inverterrel (átalakítóval) ellátott töltőállomásról.

Bizonyos értelemben az inverter a fő oka annak, hogy ezek a töltési módszerek különböznek egymástól az általuk általában nyújtott maximális teljesítmény tekintetében.

A helyzet a következő: az akkumulátor egyenfeszültség formájában tárolja az energiát, és az autónak rendelkeznie kell saját fedélzeti inverterrel, amely lehetővé teszi az akkumulátor egyenárammal történő feltöltését akár a váltakozó áramú hálózatról is. Az inverter azonban bizonyos paramétereket igényel bizonyos kimenetekhez, már csak a működésével járó hőterhelés miatt is. Ha pedig egy autónak a nagy teljesítményű kimenetekhez AC-DC átalakítót kellene tartalmaznia a fedélzeten, ahogyan azt az egyenáramú töltők általában teszik, az túl nagy és nehéz lenne.

Image
Image

Tehát az autókban a szabványos inverter kompakt, és az egységek nagyságrendjében az alsó tíz kW-ig terjedő teljesítményeket képes kezelni, amelyek az otthoni, konnektorról, wallboxról (falitöltőről) vagy útközben egy nyilvános töltőállomásról történő váltakozó áramú töltés kimenetei. A töltést maga az autó kezeli, és minden a saját inverterén keresztül megy át. A ŠKODA ENYAQ iV például akár 11 kW teljesítményt is képes ilyen módon kezelni.

Azonban az egyenáramú töltés más. "Ennél a töltési módszernél az energiát egy, a töltőállomáson elhelyezett inverter szolgáltatja az autónak, így a feszültség már egyenáramú és az akkumulátorhoz igazodik" - mondja Michal Hora, a ŠKODA nagyfeszültségű töltőrendszerek szakértője.
A töltőállomásban lévő inverter sokkal nagyobb és nehezebb lehet, mint az autóban lévő, így nagyobb teljesítményt tud elérni. Egy tipikus egyenáramú gyorstöltő 50 kW-os teljesítményt nyújt, de nem ritka a 150 kW-os vagy akár a 350 kW-os teljesítmény sem. A ŠKODA ENYAQ iV maximálisan 135 kW-os teljesítménnyel tölthető ilyen módon. "Ami érdekes, hogy az egyenáramú töltés során a töltőállomás invertere gyakorlatilag az autó részeként viselkedik, kiszorítva és háttérbe szorítva az autó beépített inverterét" - magyarázza a szakértő.

Többé-kevésbé egy szabvány

Ami a csatlakozókat illeti, többféle típus létezik, de a ŠKODA vezetőinek nem kell aggódniuk amiatt, hogy autójukat nem tudják csatlakoztatni egy töltőállomáshoz.

Európában a CCS - Combined Charging System - nevű csatlakozó vált a DC gyorstöltés szabványává. Ez pedig formailag nem más, mint a Mennekes-féle csatlakozó felnagyított változata, amely a váltakozó áramú töltés szabványa, ezért megtalálható mind az otthoni fali dobozokban, mind az autóhoz mellékelt kábelben, amely 230 V-os kétfázisú és 400 V-os háromfázisú aljzatokhoz egyaránt csatlakoztatható.

Image

A töltőállomások hálózatában 310 000 CCS-csatlakozós, egyetlen engedélyezési kártyával, a POWERPASS-szal működő töltő áll rendelkezésre a a problémamentes töltéshez.

"Európában még mindig megtalálható a CHAdeMO csatlakozó, de ez sokkal kevésbé elterjedt és a CCS az általánosan elfogadott szabvány" - magyarázza Hora. "Ázsiában vagy az Egyesült Államokban például más típusú csatlakozókat használnak, de ezzel az európai autósnak általában nem kell foglalkoznia. Mégis, ha az EU-n kívülre utazik, érdemes ellenőrizni, hogy milyen csatlakozók állnak rendelkezésre a helyi töltőállomásokon, milyen aljzatokat használnak az adott országban, és felszerelkezni a szükséges adapterekkel" - tanácsolja Hora.

Image

Néhány óra vagy néhány perc

Az alkalmazott módszertől függően változik a töltési teljesítmény és az az idő, amelyet az autónak a töltőhöz csatlakoztatva kell töltenie. A mellékelt töltőkábel használatával az elektromos autó 2,3 és 11 kW közötti teljesítményű, hagyományos elektromos csatlakozóaljzatról tölthető. Míg a nyilvános váltakozó áramú töltők teljesítménye általában 3,6 és 22 kW között mozog, addig a háromfázisú konnektorok vagy otthoni fali dobozok 7,2 és 11 kW közötti teljesítményt tudnak kezelni. A wallbox felgyorsítja a töltési folyamatot és egy ENYAQ iV az akkumulátor kapacitásától függően hat-nyolc óra alatt feltölthető. A hagyományos 230 V-os konnektorból történő töltés a leggyengébb és ezért a leglassabb.

Image

Az egyenáramú töltéssel minden sokkal gyorsabb. Egy 50 kW-os töltő kevesebb mint egy óra alatt képes az ENYAQ iV-t az akkumulátor kapacitásának 80%-ára - az ajánlott töltési szintre - feltölteni; a teljes kapacitás eléréséhez körülbelül egy óra húsz perc szükséges. 135 kW-os teljesítményen pedig az ENYAQ iV mindössze 29 perc alatt képes 10%-ról 80%-os kapacitásig tölteni.

A nyilvános töltőhálózaton a POWERPASS szolgáltatásnak köszönhetően "szinte bárhol" könnyen tölthető. Egyetlen kártyával, vagy mobiltelefonos alkalmazással a felhasználók 310 000 nyilvános töltőállomásból álló nagy hálózaton tölthetik fel autójukat, beleértve az IONITY hálózat gyors töltőállomásait is. "Az elektromos áram ára emelkedik, de a hagyományos üzemanyagok ára is, így az elektromos autók előnye megmarad" - mondja Hora, hozzátéve, hogy akinek lehetősége van rá, saját fotovoltaikus erőművével otthon is termelhet áramot az elektromos autó számára.

A töltőállomások hálózata, ahol a POWERPASS-t használhatja.

Tervezze meg utazását itt - az *eredeti cikkben: 

https://www.skoda-storyboard.com/en/emobility/all-you-need-to-know-about-electric-car-charging/

*A cikk angolnyelvű, a tervezőt a közepénél találja és a "Plan Your trip here"-re kattintva éri el. Itt talál térképet is a töltőállomásokkal.

A töltőtérkép a Powerpass nyilvános töltőhálózatot ábrázolja, és lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy megtalálja a Powerpass-szal kompatibilis töltőállomásokat. Az egyes töltőállomásokról rendelkezésre álló információk a következők: cím, töltőállomás üzemeltetője, töltőcsatlakozók száma, töltőcsatlakozók típusa, konnektor kW teljesítménye, engedélyezési módok, közeli kényelmi szolgáltatások, valamint információ arról, hogy a töltőállomás nem üzemel-e éppen. A kiválasztott töltőállomáshoz való navigáció a Google Mapsre való átirányítással történik. A ŠKODA AUTO a.s. nem tudja garantálni a töltőállomás működési feltételeit vagy elérhetőségét. A Töltési térképen megjelenített összes adatot a VW Group Charging Services GmbH szolgáltatja, és 24 óránként egyszer frissül. Az útvonaltervezési funkció lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy a térképen megrajzoljon egy útvonalat, és a megrajzolt útvonal mentén töltőállomásokat jelenítsen meg. Az útvonal megjelenített ideje nem tartalmazza az útvonal teljesítéséhez szükséges töltési időt. A szükséges töltőállomások száma eltérhet az egyes valós forgatókönyvektől, mivel a hatótávolság különböző befolyásoló tényezőktől, például az egyéni vezetési stílustól, a külső hőmérséklettől és egyéb tényezőktől függ. Minden számítás a WLTP-értékeken alapul. Minden megjelenített információ csak becslésként szolgál.


Folyamatos fejlődés

Az elektromos járművek jövője részben a napenergiához is kapcsolódik. A jövőben gyakori lesz, hogy az akkumulátorral ellátott autó a háztartás teljes energiagazdálkodásának és az intelligens hálózatnak a részévé válik. Szükség esetén tehát az autó akkumulátora képes lesz a háztartás berendezéseinek áramellátására, és akkor töltődik majd, amikor az kényelmes és megfelelő.

Image

Mondani sem kell, hogy az elektromos járművek töltési lehetőségei is bővülnek. A bővülő hálózat mellett más technikai utakat is kutatnak a töltés megkönnyítése érdekében. "Az elektromos autók hatótávolságának és töltésének egy kicsit kellemesebbé tételének egyik módja az autó karosszériáján elhelyezett napelemek használata" - magyarázza Michal Hora a lehetséges jövőt. Az egyik technikai újítás, amely szerinte már úton van az a robotizált töltés, ahol egy robotkar csatlakoztatja a töltőállomás csatlakozóját az autóba.

Powerbank lemerült akkumulátorokból - A jövő (?)(!)

A ŠKODA az elektromos autók lemerült akkumulátorait speciális "powerbanks"-okban kívánja felhasználni, amelyek az autókereskedőknél vagy bizonyos forgalmas töltőállomásokon hozzáférhető gyorstöltést biztosítanak. A gyorstöltéshez ugyanis a hálózatról megfelelő, lefoglalt bemenetre van szükség, ez azonban nem mindig és mindenhol áll rendelkezésre, vagy a fenntartás a kínált szolgáltatáshoz képest igen költséges lehet (gondoljon rá úgy, mintha egy nagyobb otthoni áramkör-megszakítóért kellene fizetnie). Így egy speciális, 328 kWh-s akkumulátorokkal és beépített transzformátorállomással ellátott akkumulátoros doboz segíthet azokban az időkben, amikor a meglévő hálózati hálózat nem elegendő. "A powerbank akkumulátorai alacsony fogyasztás idején lassan töltődnek. Amikor egy elektromos autó érkezik, nagy teljesítményt ad a töltőnek" - mondja Jan Špatný, a ŠKODA akkumulátor-tároló szakértője. Szerinte az autókban már nem használható akkumulátorok ideálisak erre a célra. "Az autóban töltött időhöz képest egy ilyen tárolóban lévő akkumulátor lényegesen kevesebb ideig dolgozik" - teszi hozzá Špatný.

Image

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

checkbox_default

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.