Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal
Miko Marczyk az idei rali Európa-bajnok. A pályán kívül azonban a lengyel pilótának váratlan hobbija akadt: az üzemanyag-takarékos vezetés. Egy Škoda Superb volánja mögött egyetlen tankkal 2831 kilométert sikerült megtennie – ami új világrekord. Tippeket fog megosztani arról, hogyan közelítsük meg ezt a teljesítményt.
 
          
        Ralibajnok, üzemanyag-fogyasztási rekorder
A rali pályán Miko Marczyk a maximumot nyújtja, míg a mindennapi vezetés során hatalmas távolságokat képes biztonságosan és hatékonyan megtenni. Évente több mint 120 000 kilométert tölt a volán mögött. „A sportágunk anyagilag nagyon megterhelő, ezért igyekszem megtalálni a módját, hogy maximális értéket nyújtsak partnereimnek” – magyarázza a magas futásteljesítményéről.
Az egyik ötlet, amivel Miko és partnerei ismertségét növelni tudta, abból a tényből fakadt, hogy közutakon Miko sosem siet. Épp ellenkezőleg, évekkel ezelőtt felfedezte az üzemanyag-takarékos vezetés vonzerejét. „Barátaimmal elkezdtük tesztelni, hogy mennyire gazdaságosak az autók, és barátságosan versenyeztünk” – mondja a sofőr. Akkoriban egy Škoda Octavia 2.0 TDI-t vezetett, és egy ötlet kezdett formát ölteni a fejében: „Az Octaviának azonban viszonylag kicsi az üzemanyagtartálya, ezért vártam a Superb új generációjára” – emlékszik vissza, miközben elmeséli, hogyan született meg az egyetlen üzemanyagtartállyal megtett távolság világrekordjának ötlete.
Fókusz és előrelátás
Miko idén valóra váltotta ezt az ötletet, és világrekordot állított fel az egyetlen tank üzemanyaggal megtett legnagyobb távolság tekintetében. Egy negyedik generációs Škoda Superbbel 2831 kilométert tett meg egyetlen üzemanyagtartállyal, átlagosan mindössze 2,61 liter gázolajat fogyasztva 100 kilométeren. Összehasonlításképpen, a modell hivatalos vegyes üzemanyag-fogyasztása ebben a konfigurációban 4,8 liter 100 kilométeren. „Még egy átlagos sofőr is könnyedén elérheti a gyártó által megadott értéket” – jegyzi meg a rekorder.
 
    Ismerkedés az autóval
Rekorddöntő vezetési élményéhez Miko minden részletet átgondolt és megtervezett, hogy maximalizálja a hatótávolságot. A folyamat az autó kiválasztásával kezdődött. A Škoda Superbet választotta 66 literes üzemanyagtartálya (a rekorddöntőben csordultig töltve) és kiváló aerodinamikája miatt. A 2.0 TDI-t 110 kW-os teljesítményével, elsőkerék-hajtással és hétfokozatú DSG automata sebességváltóval választotta, megtartva a széria 16 colos kerekeket. „Az autó súlya 1590 kilogramm, ami kiváló egy ekkora járműhöz képest, és segít minimalizálni a menetellenállást” – magyarázza a bajnok.
Rekorddöntő Škoda Superb
Miko Marczyk a 2831 kilométeres rekordot döntő utat egy standard Škoda Superb 2.0 TDI-vel tette meg, a Škoda Poland által kínált Essence alapfelszereltségben. Az autó 110 kW teljesítményű, 360 Nm nyomatékú, hétfokozatú duplakuplungos DSG sebességváltóval és 16 colos kerekekkel rendelkezik. A hivatalos vegyes WLTP üzemanyag-fogyasztás 4,8 liter 100 kilométeren.
 
    Időt szánt arra is, hogy megismerkedjen az autóval. 2024 novemberében kapta meg, és idén március elején kezdte meg a rekordkísérletet. „A rekordkísérlet előtt már körülbelül 20 000 kilométert vezettem vele” – mondja. Bár az autó alapfelszereltségben maradt, Miko egy módosítást eszközölt: Sportline rugókat szerelt be, 15 milliméterrel leültetve az alvázat. „Ez javította az aerodinamikát” – magyarázza. Az autóra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokat is szereltek. „Rájöttem, hogy az új gumiabroncsok nem ideálisak – jobb, ha kissé lekopják őket, ami csökkenti a fogyasztást” – írja le.
Minden részlet számít
Maga a vezetési stílus viszonylag szabványos volt. Miko alacsonyabb, körülbelül 80 km/h-s sebességet tartott, ahol a hajtáslánc a leghatékonyabb. A simább sebességváltások és a kevésbé érzékeny gázreakció érdekében az Eco módot használta. Emellett biztonságos távolságot is tartott a többi járműtől. „A Superb aerodinamikája olyan jó, hogy még ilyen távolság esetén is egy elöl haladó teherautó segíthet megvédeni a szembeszéltől. Hátszélben még csak huzatot sem kell használni” – teszi hozzá Miko, megosztva egyik meglátását.
 
    Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal
Miko hagyott némi tartalékot az üzemanyag tekintetében, mivel hagyományos dízelt használt. Ha újabb rekordot dönt, prémium üzemanyaggal tervezi tesztelni. Halkan megemlíti azt a célját, hogy átlépje a 3000 kilométert egyetlen tankkal, ezzel is bizonyítva lelkesedését a gazdaságos vezetés iránt.
A Tátrában található Zakopanéból egy Škoda Enyaq elektromos járművel töltés nélkül 730 kilométert autózott a Balti-tengerig, 100 kilométerenként 11 kWh fogyasztással. „Az elektromos autók hatékonysága és hatótávolsága rohamosan fejlődik – kíváncsi vagyok, mi lesz a következő lépés” – mosolyog. Egy Škoda Octavia RS iV plug-in hibriddel mindössze egy liter benzinnel 108 kilométert tett meg Zakopanétól Krakkóig. A lengyel ralibajnok nemcsak a motorsportban, hanem a defenzív és gazdaságos vezetésben is példát mutat.
 
 
Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW: vegyes WLTP üzemanyag-fogyasztás 4,8–5,0 l/100 km, vegyes CO₂-kibocsátás -tól/-ig: 126–130 g/km. Az üzemanyag-fogyasztás és a CO₂-kibocsátás a kiválasztott járműkonfigurációtól függ.
 
     
             
             
            