Mentes és Társai Hírek

Tökéletes társ minden úton. A nyüzsgő városi rohanáshoz megfelelő modelltől, a tágas üzleti, és az innovatív elektromos járműig a ŠKODA választéka mindent lefed. Találja meg az Ön számára tökéletes ŠKODA modellt!

  1. Hírek
  2. Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal
Tippek

Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal

Miko Marczyk az idei rali Európa-bajnok. A pályán kívül azonban a lengyel pilótának váratlan hobbija akadt: az üzemanyag-takarékos vezetés. Egy Škoda Superb volánja mögött egyetlen tankkal 2831 kilométert sikerült megtennie – ami új világrekord. Tippeket fog megosztani arról, hogyan közelítsük meg ezt a teljesítményt.

Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal Open Corner

Ralibajnok, üzemanyag-fogyasztási rekorder


A rali pályán Miko Marczyk a maximumot nyújtja, míg a mindennapi vezetés során hatalmas távolságokat képes biztonságosan és hatékonyan megtenni. Évente több mint 120 000 kilométert tölt a volán mögött. „A sportágunk anyagilag nagyon megterhelő, ezért igyekszem megtalálni a módját, hogy maximális értéket nyújtsak partnereimnek” – magyarázza a magas futásteljesítményéről. 

Az egyik ötlet, amivel Miko és partnerei ismertségét növelni tudta, abból a tényből fakadt, hogy közutakon Miko sosem siet. Épp ellenkezőleg, évekkel ezelőtt felfedezte az üzemanyag-takarékos vezetés vonzerejét. „Barátaimmal elkezdtük tesztelni, hogy mennyire gazdaságosak az autók, és barátságosan versenyeztünk” – mondja a sofőr. Akkoriban egy Škoda Octavia 2.0 TDI-t vezetett, és egy ötlet kezdett formát ölteni a fejében: „Az Octaviának azonban viszonylag kicsi az üzemanyagtartálya, ezért vártam a Superb új generációjára” – emlékszik vissza, miközben elmeséli, hogyan született meg az egyetlen üzemanyagtartállyal megtett távolság világrekordjának ötlete. 

Fókusz és előrelátás 

Miko idén valóra váltotta ezt az ötletet, és világrekordot állított fel az egyetlen tank üzemanyaggal megtett legnagyobb távolság tekintetében. Egy negyedik generációs Škoda Superbbel 2831 kilométert tett meg egyetlen üzemanyagtartállyal, átlagosan mindössze 2,61 liter gázolajat fogyasztva 100 kilométeren. Összehasonlításképpen, a modell hivatalos vegyes üzemanyag-fogyasztása ebben a konfigurációban 4,8 liter 100 kilométeren. „Még egy átlagos sofőr is könnyedén elérheti a gyártó által megadott értéket” – jegyzi meg a rekorder.

Miko Marczyk 5 tippje az üzemanyag-takarékos vezetéshez

● Tartsa fenn a megfelelő gumiabroncsnyomást 
● Vezessen kipihenten 
● Számítson a forgalomra és minimalizálja a fékezést 
● Gyorsítson simán és fokozatosan, használja az Eco módot 
● Használja ki a kedvező szélviszonyokat, amikor csak lehetséges


Tanácsa meglehetősen egyértelmű. „A gumiabroncsok nyomása kulcsfontosságú – tartsuk magunkat a gyártó által ajánlott szinthez, ami elegendő az alacsony fogyasztáshoz” – emlékeztet, kiemelve a gazdaságos vezetés egyik alapvető, de gyakran figyelmen kívül hagyott szabályát. A sima vezetés és az előrelátás szintén elengedhetetlen: „Nézzünk előre, számoljunk a várható eseményekkel, időben vegyük fel a gázt, és próbáljunk meg a lehető legkevesebbet fékezni. Gyorsítsunk finoman és fokozatosan” – tanácsolja Miko. 

Ezzel kapcsolatban még egy fontos tanácsot ad: „Mindig a lehető legkipihentebben vezetek. Az alvás elengedhetetlen – hét-nyolc órát igyekszem aludni éjszakánként. Ez lehetővé teszi számomra, hogy megfelelően koncentráljak és ítélkezzek” – magyarázza. A rekordkísérlet során alkalmazott extrém öko-rali stílus nem része a napi vezetési rutinjának. „A mindennapi vezetés során normálisan vezetek, podcastokat hallgatok, hívásokat fogadok, és általában véve mindent lazán veszek” – mondja.

Ralibajnok%2C%20%FCzemanyag-fogyaszt%E1si%20rekorder

Ismerkedés az autóval 

Rekorddöntő vezetési élményéhez Miko minden részletet átgondolt és megtervezett, hogy maximalizálja a hatótávolságot. A folyamat az autó kiválasztásával kezdődött. A Škoda Superbet választotta 66 literes üzemanyagtartálya (a rekorddöntőben csordultig töltve) és kiváló aerodinamikája miatt. A 2.0 TDI-t 110 kW-os teljesítményével, elsőkerék-hajtással és hétfokozatú DSG automata sebességváltóval választotta, megtartva a széria 16 colos kerekeket. „Az autó súlya 1590 kilogramm, ami kiváló egy ekkora járműhöz képest, és segít minimalizálni a menetellenállást” – magyarázza a bajnok.

Rekorddöntő Škoda Superb

Miko Marczyk a 2831 kilométeres rekordot döntő utat egy standard Škoda Superb 2.0 TDI-vel tette meg, a Škoda Poland által kínált Essence alapfelszereltségben. Az autó 110 kW teljesítményű, 360 Nm nyomatékú, hétfokozatú duplakuplungos DSG sebességváltóval és 16 colos kerekekkel rendelkezik. A hivatalos vegyes WLTP üzemanyag-fogyasztás 4,8 liter 100 kilométeren.

Ralibajnok%2C%20%FCzemanyag-fogyaszt%E1si%20rekorder

Időt szánt arra is, hogy megismerkedjen az autóval. 2024 novemberében kapta meg, és idén március elején kezdte meg a rekordkísérletet. „A rekordkísérlet előtt már körülbelül 20 000 kilométert vezettem vele” – mondja. Bár az autó alapfelszereltségben maradt, Miko egy módosítást eszközölt: Sportline rugókat szerelt be, 15 milliméterrel leültetve az alvázat. „Ez javította az aerodinamikát” – magyarázza. Az autóra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsokat is szereltek. „Rájöttem, hogy az új gumiabroncsok nem ideálisak – jobb, ha kissé lekopják őket, ami csökkenti a fogyasztást” – írja le.

Minden részlet számít

Maga a vezetési stílus viszonylag szabványos volt. Miko alacsonyabb, körülbelül 80 km/h-s sebességet tartott, ahol a hajtáslánc a leghatékonyabb. A simább sebességváltások és a kevésbé érzékeny gázreakció érdekében az Eco módot használta. Emellett biztonságos távolságot is tartott a többi járműtől. „A Superb aerodinamikája olyan jó, hogy még ilyen távolság esetén is egy elöl haladó teherautó segíthet megvédeni a szembeszéltől. Hátszélben még csak huzatot sem kell használni” – teszi hozzá Miko, megosztva egyik meglátását. 

Egy kísérőjármű két-három kilométerrel elöl haladt, tájékoztatva őt az útvonal részleteiről. „Még az apró részletek is számítottak, például egy enyhe emelkedő egy fizetőkapu felé, ami segített hamarabb levenni a lábam a gázpedálról, és alig fékezni a sorompóig” – árulja el. 

A gondos tervezés ellenére Miko még látja a fejlődési lehetőséget. „Németország kissé kihívást jelentett. Éjszaka a hőmérséklet 1 °C körül alakult, ami nem ideális az üzemanyag-fogyasztás szempontjából. Voltak hosszú, több mint öt kilométeres emelkedők is, ami tovább növelte az üzemanyag-fogyasztást. Franciaországon keresztül visszafelé egy 200 kilométeres hátszélben megtett szakaszon a fogyasztás mindössze 2,2 liter volt 100 kilométerenként” – írja le az útvonalon szerzett tapasztalatait.

Miko Marczyk 

A huszonkilenc éves lengyel pilóta, Miko Marczyk idén megnyerte az FIA Rali Európa-bajnokságot. Korábban, 2021-ben és 2024-ben harmadik helyezést ért el, 2019-ben és 2021-ben pedig lengyel bajnok volt. Rali pályafutását 2016-ban kezdte. 2017 óta navigátora Szymon Gospodarczyk, akivel minden jelentős rali sikerét együtt érte el. Bajnoki győzelmeit Škoda járművekhez köti – először egy Fabia R5-tel, majd egy Fabia Rally2 evo-val, és legutóbb a Fabia RS Rally2-vel. Marczyk a Škoda márka nagyköveteként is tevékenykedik Lengyelországban.

Ralibajnok%2C%20%FCzemanyag-fogyaszt%E1si%20rekorder

Gazdaságos vezetés dízel, hibrid és elektromos autókkal

Miko hagyott némi tartalékot az üzemanyag tekintetében, mivel hagyományos dízelt használt. Ha újabb rekordot dönt, prémium üzemanyaggal tervezi tesztelni. Halkan megemlíti azt a célját, hogy átlépje a 3000 kilométert egyetlen tankkal, ezzel is bizonyítva lelkesedését a gazdaságos vezetés iránt. 

A Tátrában található Zakopanéból egy Škoda Enyaq elektromos járművel töltés nélkül 730 kilométert autózott a Balti-tengerig, 100 kilométerenként 11 kWh fogyasztással. „Az elektromos autók hatékonysága és hatótávolsága rohamosan fejlődik – kíváncsi vagyok, mi lesz a következő lépés” – mosolyog. Egy Škoda Octavia RS iV plug-in hibriddel mindössze egy liter benzinnel 108 kilométert tett meg Zakopanétól Krakkóig. A lengyel ralibajnok nemcsak a motorsportban, hanem a defenzív és gazdaságos vezetésben is példát mutat.
 
 
Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW: vegyes WLTP üzemanyag-fogyasztás 4,8–5,0 l/100 km, vegyes CO₂-kibocsátás -tól/-ig: 126–130 g/km. Az üzemanyag-fogyasztás és a CO₂-kibocsátás a kiválasztott járműkonfigurációtól függ.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.