25 éves jubileumát ünnepli a ŠKODA legenda
Új korszakba lépett 1996. szeptember 3-án a ŠKODA AUTO: Mladá Boleslavban megkezdte működését Európa egyik legmodernebb autógyára. Ezzel egyidejűleg ott kezdődött a márka legjelentősebb új modellje, a ŠKODA OCTAVIA sorozatgyártása. Azóta mintegy hétmillió példányban szállították ki az új OCTAVIA négy generációjának tagjait.
A ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA AUTO sikeres fejlődésének egyik legfőbb garanciája. Sorozatgyártása 25 évvel ezelőtti kezdete óta mintegy hétmillió alkalommal döntöttek a vásárlók a Mladá Boleslav-i „bestseller” mellett. Már kezdettől fogva kiemelkedő térkínálatával, korszerű technikájával, magas biztonsági színvonalával és vonzó ár/érték-arányával bizonyult meggyőzőnek, emellett mindegyik nemzedékét modern technika jellemezte, jelenleg például az OCTAVIA iV hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszere formájában. E tulajdonságaival fejlődött negyedszázaddal ezelőtt az OCTAVIA a „márka szívévé”.
1996-ban mutatta be a ŠKODA AUTO a Volkswagen Csoporthoz csatlakozását követő első kompaktmodelljét, amelyet a nagyhagyományú OCTAVIA névre kereszteltek. 1959 és 1971 között több mint 280 ezer példány gördült le a szerelőszalagról e legendás modellsorozat tagjaiból, köztük az OCTAVIA COMBI változattal. A latin „octavia” szó jelentése „nyolcadik”, az újdonság ugyanis a márka második világháború utáni nyolcadik modelljeként érkezett, emellett a ŠKODA nyolcadik sorozataként készült minden kerekén független felfüggesztéssel, amióta a ŠKODA 1933-ban bevezette e megoldást. Az ős OCTAVIA az akkori Csehszlovákia határain túl is nagy keresletnek örvendett, és jelentős versenysport-sikereket is elért a ŠKODA Motorsport időközben már 120 éves története során.
A modern OCTAVIA története 1992-ben vette kezdetét, s a ŠKODA AUTO lépésről-lépésre fejlesztette ki kompaktmodelljét, miután a Volkswagen Csoport tagjává vált. A vállalatcsoport egyik új padlóvázára számítógépes tervezési eljárással (Computer Aided Design; CAD) született meg a semmi mással össze nem téveszthető, időtálló formájú karosszéria, mégpedig Dirk van Braeckel formatervező és csapata munkájának gyümölcseként.
Ezzel egyidejűleg már egy új gyártóüzem felépítését készítették elő Mladá Boleslavban, amely a hatékony, modulrendszerű gyártást, valamint a Just-in-Time rendszerben beszállított alkatrészek és főegységek összeszerelését lehetővé tette. A karosszériavázak állítható magasságú szerelőlapokon haladtak végig a szerelőszalagon, így nem kellett már függesztett továbbítóberendezéseket alkalmazni. A 37 500 négyzetméteres, nagyrészt üvegezett csarnokban új fényezőműhellyel is kiegészítették a szerelőszalagot. A gyárcsarnok 1996. szeptember 3-i ünnepélyes megnyitásával 90 ezer darabbal már évi 350 ezer járműre nőtt a gyártókapacitás.
A praktikus ferdehátú modell többek között magas színvonalú aktív és passzív biztonságával tűnt ki, amely első és oldallégzsákokra is kiterjedt. A tágas csomagtér könnyen hozzáférhetően tárult fel a nagyméretű csomagtérajtó mögött, 528 és 1328 liter közötti térfogatot kínálva.
1996-ban, vagyis az értékesítés első évében, két négyhengeres benzinmotor (1.6 MPI/55 kW (75 LE) és 1.8 20 V/92 kW (125 LE)) és egy turbófeltöltésű dízel erőforrás közül választhattak a vásárlók. Utóbbi, azaz a gazdaságos 1.9 TDI, 66 kW (90 LE) teljesítménye mellett 100 kilométerenként 5,1 literes szabvány szerinti üzemanyag-fogyasztást produkált. A fokozatosan bővített motorpaletta csúcsán a 110 kilowattos (150 LE) 1.8 20 V Turbo aggregát állt. 1998 márciusában mutatkozott be az OCTAVIA COMBI, 1999-től pedig összkerékhajtású változat egészítette ki a kínálatot. 2010 novemberéig több mint 973 ezer ferdehátú és több mint 472 ezer kombi készült az OCTAVIA első generációjából.
Még ezt a sikert is felülmúlták a modern ŠKODA OCTAVIA második generációjának tagjai, amelyeket 2004 és 2013 között szállítottak ki az ügyfeleknek. Tovább növelt használati értékük mellett számos műszaki újdonságot is felsorakoztattak, például közvetlen befecskendezésű benzinmotorokat vagy épp az automatizált, kettős tengelykapcsolós sebességváltót (DSG). Az OCTAVIA harmadik generációjának modelljei 2012 és 2020 között gördültek le a gyártósorról, 2019. november 11-én pedig a Mladá Boleslav-i autógyártó bemutatta „bestsellere” legújabb, azaz negyedik nemzedékét. Napjainkban a ŠKODA AUTO az OCTAVIA történetének legszélesebb motorválasztékával kínálja e modellsorozatát, Limousine és COMBI változatban, valamint első- vagy összkerékhajtással. A gazdaságos benzin- és dízelüzemű erőforrások mellett immár alternatív hajtásrendszerek széles választéka is megtalálható a palettán, a földgázüzemet (CNG), illetve a hálózatról tölthető (Plug-in Hybrid) és mild-hibrid megoldásokat is beleértve. A térkínálat szintén tovább bővült az előző generációkhoz viszonyítva, emellett az új OCTAVIA biztonságosabb és széleskörűbben hálózatba kapcsolt, mint valaha. Időközben az OCTAVIA nemzetközi szakmai magazinok számos díját is elnyerte és piaci szegmense meghatározó tagjaként világszerte nagy keresletnek örvend.